Minor KLM

Standaard

Afgelopen maandag heb ik de eerste bijeenkomst gehad voor mijn nieuwe minor ‘Kind, Leren en Media’. Altijd weer spannend, wat kan ik van deze minor verwachten en wat gaan we allemaal doen? Als je aan iets nieuws begint, kun je je nog niet voorstellen wat je kunt verwachten.Wel weet ik dat ik me de aankomende 10 weken wil gaan verdiepen in de toepassing van ict en media in het onderwijs. Ik wil weten hoe ik als leerkracht deze uitdagende mogelijkheden toe kan passen in het onderwijs. Daarnaast wil ik kinderen aan het eind van de minor kunnen leren hoe zij ict en media op de juiste manier kunnen gebruiken en toepassen. Veel kinderen en leerkrachten zijn zich niet bewust van de mogelijkheden van moderne media, maar vaak ook niet van de mogelijke gevaren. Ikzelf ben een aantal keer getuige geweest van cyberpesten op stagescholen, een valkuil op het gebied van communiceren via internet. Tijdens één van de bijeenkomsten voor de minor zal ook aandacht besteed worden aan cyberpesten, erg interessant dus!
Tijdens mijn verschillende stages heb ik al kleine ontwikkelingen gezien op het gebied van ict, maar ook heb ik gezien dat scholen hier op verschillende manier mee om gaan.
Ik heb krijtborden zien verdwijnen en digitale schoolborden zien verschijnen, een hele vooruitgang al zeg ik het zelf. De ene school weinig tot geen aandacht aan ict en een andere school heeft een speciaal ict-plan, maar doet hier niets mee. Dat is jammer, alleen al door de eerste minordag en mijn bezoek aan iFontys 2.0 ben ik verrast door de talloze mogelijkheden en uitdagingen!

Veel leerkrachten zijn angstig, ze weten niet hoe alles in zijn werk gaat en wat de voordelen zijn van de programma’s, apps, werkvormen etc. Ze halen de wereld van ICT niet de klas in en zullen op deze manier de positieve effecten en mogelijkheden dus niet snel onder ogen zien.
Ikzelf heb via twitter een mooie eyeopener voor deze leerkrachten gevonden. Nadat ik onderstaand filmpje bekeken had, werd ik nog enthousiaster om deel te nemen aan de minor KLM. In het filmpje bespreekt men de voordelen van het werken met een Ipad in een aantal kleuterklassen in Amerika. De leerkrachten noemen verschillende voorbeelden waaruit blijkt dat het werken met de Ipad effectief is. Zo hebben kinderen meer plezier in het leren en leren ze leren op een interactieve manier. Door het werken met de Ipad heeft ieder kind een ‘eigen leerkracht’, namelijk de Ipad. De kinderen maken een opdracht en worden gelijk gecorrigeerd en/of gestimuleerd als ze antwoord gegeven hebben. Als leerkracht kun je niet alle kinderen tegelijk in de gaten houden en kom je er vaak pas later achter dat kinderen een opdracht niet begrijpen. De Ipad grijpt gelijk in en leert kinderen op dat moment wat ze fout doen. Zo leren de kinderen sneller en wordt het onderwijs effectiever.
Als leerkracht moet je open staan voor nieuwe dingen. De wereld verandert en dus ook het onderwijs. Dus leerkrachten, don’t be afraid en stel je open voor de wereld van multimedia en haar mogelijkheden!

Eén reactie »

  1. Mooie start met bloggen. Je enthousiasme is aanstekelijk. Wat zou je willen weten over cyberpesten? Probeer in een volgende blog ook bronnen te koppelen.
    Overigens een mooie video. Waaromheb je deze video gekozen?

Geef een reactie

