Wat doe ik digitaal?

Standaard

Aan iedere vakantie komt een einde, dus ook aan het weekje meivakantie. Genoten van de vakantie, dat heb ik zeker. Even geen school,maar leuke en gezellige dingen doen, toch blijft de minor in mijn hoofd zitten. Ik ben me er nu zoveel meer van bewust welke rol ict en media in mijn leven spelen. Het valt me nu pas echt op hoe vaak ik mijn laptop of telefoon gebruik om op de hoogte te blijven van het actuele nieuws, bij het opzoeken van informatie, tekstverwerken, het spelen van spelletjes en dergelijke. Ook al kijk ik in de vakantie bijna niet op mijn telefoon en laat ik mijn laptop links liggen om in real life wat met vriendinnen te gaan doen, ik merk toch dat je eigenlijk niet meer zonder deze media kunt. Voor de minor heb ik mijn eigen ict-gebruik in beeld gebracht met behulp van een mindmap. Helaas heb ik de mindmap niet kunnen maken met het programma ‘imindmap’. Dit programma werd ons vanuit de minor aangeboden, maar helaas krijg ik dit programma niet geinstaleerd op mijn laptop. Ik ben op zoek gegaan naar een ander programma om een mindmap te maken, namelijk Edraw Max. Met Edraw Max kun je naast het maken van een mindmap, ook stroomschema’s, plattegronden van gebouwen en zelfs modeontwerpen maken. Een veelzijdig programma dus. Door de vele functies die het programma kent, was het voor mij even zoeken naar de juiste knoppen en functies. De mindmap die ik nu gemaakt heb is eenvoudig gebleven, maar ik heb gezien dat er nog veel meer te halen en doen valt. Ik probeer de mindmap zo snel mogelijk toe te voegen aan dit blogbericht.

In de mindmap heb ik weergegeven wat ik allemaal digitaal doe. Op basis van deze mindmap kun je al concluderen in welke categorie van ict-gebruik van de theorie van Van de Beemt ik pas. Ik val nu vooral onder de categorieën: ‘tradionalisten’en ‘networkers’. Een ‘tradionalist’ gebruikt ict vooral om informatie op te zoeken en te vergaren. Daarnaast ben ik een ‘networker’ ik ben aangemeld bij verschillende social media en maak hiervan gebruik om in contact te blijven met vrienden. Nu ik aan de minor KLM begonnen ben, behoor ik ook een beetje tot de categorie ‘producers’. Ik ben namelijk begonnen met het schrijven van een blog.
Ook kun je met behulp van de mindmap zien wat voor ict-gebruiker ik ben volgens de theorie van Microsoft (2006). Volgens Microsoft zijn er vijf soorten gebruikers:
• Digiholics – bij hen kan de ontwikkeling van digitale technologie niet snel en niet ver genoeg gaan: 17 procent;
• Techfan – digitale technologie staat in het teken van plezier: 30 procent;
• Bijbener – oordeelt vooral vanuit functionele overwegingen en wil graag bijblijven op het gebied van ontwikkelingen om niet de kans te lopen achterop te raken in de maatschappij: 21 procent;
• Digibeet – staat enigszins terughoudend tegenover digitale technologie en vindt dat het als gemak moet dienen en niet te veel moeite moet kosten: 23 procent;
• Digidonts – moeten er weinig van hebben, maar doen wel mee met een mobiele telefoon en soms digitale camera: 9 procent
(Bernolf Kramer. Minor KLM: powerpoint ICT in de tijd. (26 april 2012))

Aan de hand van mijn mindmap over ict-gebruik, kan ik concluderen dat ik onder de categorie bijbener val. Ik gebruik (sociale) media om bij te blijven en niets te missen van er gebeurt in de wereld. Ik gebruik media dus vanuit functionele overwegingen, maar ook voor plezier zoals bij het doen van spellen en het in contact blijven met anderen.

Morgen de eerste stagedag. Wat kan ik verwachten en wat zal ik gaan doen? Mijn stageschool is voor mij niet onbekend. Ik heb al eens op deze school in dezelfde groep (groep 3) stage gelopen van september 2011 tot en met januari 2012. Toch blijft de eerste dag altijd spannend… Ik kom nu met een andere insteek naar stage. Ik wil met behulp van de minorkennis graag een bijdrage leveren aan de ict-ontwikkelingen op de school. Mijn stageschool heeft mij nog geen echte ict-vraag voorgelegd, dus daar moet morgen aan gewerkt worden. Ik denk dat dit wel goed moet komen, aangezien mijn mentor vaak vergadert met de ict-coördinator over de ontwikkelingen op de school.

Ik betrap mezelf er op dat ik eigenlijk nog niet zoveel weet van de ict-mogelijkheden op mijn stageschool. Tijdens mijn eerste stage heb ik me hier niet in verdiept en lag mijn interesse hier niet. Ik weet dat de krijtborden vlak voor mijn komst vervangen zijn door digiborden. Ik weet ook dat de kinderen in groep 3 en andere groepen elke week een aantal keer op de computer werken met digitale leerprogramma’s. Maar of ik nu echt weet welke programma’s en tools er allemaal beschikbaar zijn en welke visie op ict de school heeft? Ook kan ik niet van alle leerkrachten zeggen hoe deskundig ze zijn. Ik weet niet of er een bepaald ict-plan is en wat voor gebruiker de school is volgens de theorie van Van de Beemt (2010) en/of de theorie van Rogers (1995). Er valt dus nog genoeg te informeren en te onderzoeken. Waar ik ga beginnen? Ik wil me morgen vooral oriënteren op bovenstaande aspecten en meer informatie vragen over het, al dan niet, bestaande ict-plan. Ik hoop dat ik hier in mijn volgende blog meer over kan schrijven. Daarnaast wil ik na morgen weten bij welke bouwsteen van het Vier in Balansmodel mijn stageschool wel wat hulp kan gebruiken.

Geef een reactie

