Use blog to learn!

Standaard

Mijn tweede stagedag zit er alweer op. Vandaag heb ik me voor mijn onderzoek verdiept in de ICT-vaardigheden van kinderen in groep 3. Wat moeten deze kinderen nu kunnen volgens het ICT-beleidsplan van de school? Hoever zijn de kinderen al met het ontwikkelen van deze vaardigheden? In welke vaardigheden ga ik me verdiepen?

In het schoolbeleidsplan voor ICT staan per groep steeds een aantal ICT-vaardigheden vermeldt. De kinderen uit groep 3 moeten de volgende vaardigheden onder de knie krijgen:
• Leren omgaan met de muis en het toetsenbord
• Kennismaken met het programma Word 2007
• Typen van eenvoudige teksten/woorden
• Leren omgaan en werken met eenvoudige educatieve en interactieve programma’s

Toen ik deze vaardigheidseisen las, vroeg ik me gelijk af of de kinderen niet veel meer zouden kunnen. Ik zag weinig uitdaging in de leerdoelen en vroeg me af of de doelen niet te laag gesteld waren. Kinderen komen tegenwoordig zo vroeg in aanraking met media dat ze ook vroeger zullen starten met het ontwikkelen van de vaardigheden.
Ik heb een kort onderzoekje gedaan naar de ICT-vaardigheden van kinderen. Hierbij heb ik hen de onderstaande vragen gesteld.

• Wat is dit en waar gebruik jij dit voor? Wat kun jij hiermee doen? (computer, toetsenbord,
computerscherm, muis, etc.)
• Wat doe jij allemaal op/met de computer?
• Wat kun je nog meer doen met de computer? Wat doen papa, mama, broers of zussen op de computer?
• Kun jij al typen op het toetsenbord? Laat maar eens zien…
• Wat vind jij dat kinderen met een computer moeten kunnen doen? Wat moet je echt al kunnen als je
in groep 3 zit? Kun jij dit ook?
• Hoe zet je de computer aan?
• Wat is dit? (Word 2007) Wat kun je hiermee doen?
• Wat kun je op de schoolcomputer allemaal doen? Doe je dit thuis ook of doe je thuis iets anders op
de computer?

Na afloop van de gesprekken met de kinderen was ik verbaasd, maar werden ook mijn vermoedens bevestigd. De doelen die de school gesteld had, zijn door veel kinderen al behaald en vooral op het gebied van typen, internet en websites zijn de kinderen al erg ver. Ze weten dat je informatie op kunt zoeken op de computer via Google. Ze weten dat je filmpjes kunt bekijken op Youtube en weten welke criteria ze in moeten typen om het filmpje te krijgen waarnaar ze op zoek zijn.
De kinderen zijn bekend met social media, zoals Hyves en Facebook, dit mede doordat vaders, moeders en/of broers en zussen regelmatig op deze websites te vinden zijn. Een enkeling maakt zelfs zonder hulp van ouders gebruik van Skype om contact te maken met familie in het buitenland. De kinderen weten dat je via internet kleren en zelfs pizza kunt bestellen.
Daarnaast kinderen weten dat ze met het programma Word kunnen typen. Ze hebben ieder een woord voor me getypt en wisten elkaar te vertellen wat de spatiebalk en de Enter-toets voor functies hadden. Ook wisten veel kinderen snel de juiste letters voor hun te schrijven woorden te vinden. De twee hoogbegaafde meiden in de klas vertelden me zelfs uitgebreid over de knip- en plak-functies bij Word en er werd zelfs gesproken over app’s en de Appstore in het kader van internet. Daarnaast gebruiken veel kinderen het internet voor het spelen van spelletjes. En weten ze dat je e-mailtjes of andere berichten kunt versturen naar mensen.
Wel opvallend was dat de kinderen niet weten hoe openbaar het internet eigenlijk is. Veel kinderen gaven het internet de volgende definitie: ‘Eigenlijk een heel groot boek op de computer waar je informatie kunt vinden over alles (wat je wilt weten). Dat kun je daar zo typen en dan zoekt hij het zelf’.
Aan het einde van het gesprek stelde ik de kinderen de vraag: “Als ik een berichtje of een foto op het internet zet… Wie kan dat dan zien? Rens zet een foto Tess op het internet, kan ik die foto dan zien?”. Sommige kinderen twijfelden over hun antwoord, maar al snel klonk een luidkeels ‘Neeeeeee, dat kan jij dan niet zien.” Ik vroeg: “Waarom dan niet?” Kinderen: “Omdat jij niet op dezelfde computer zit…” Heerlijk die kinderredenaties en onwetendheid. Ze zijn zich nog lang niet bewust van het feit dat internet naast kansen en mogelijkheden ook veel valkuilen kent, doordat het zo openbaar is.
Toen ik de kinderen vertelde dat alles wat je op het internet zet voor iedereen zichtbaar is, schrokken ze een beetje. Een meisje zei zelfs: “Ooooooo… Daarom mag mijn zusje van mama geen foto van onze Ipad en computer op het internet zetten. Dan komen er dieven…” Ook konden de kinderen mij vervolgens haarfijn uitleggen welke dingen je niet op het internet moet zetten: pincodes, rare foto’s van andere kinderen, je wachtwoord van een spelletje, etc.

Het begrip ‘mediawijsheid’ valt wat mij betreft dus onder zeker onder de ICT-vaardigheden van de kinderen. Je merkt dat kinderen niet weten wat er met hun informatie op internet gebeurt en dat terwijl kinderen dagelijks gebruik maken van de computer en het internet. Ik wil de kinderen van groep 3 dan ook een stukje mediawijsheid meegeven. De blog die zij gaan maken komt immers op de schoolportal te staan en ook deze is voor iedereen toegankelijk.
Daarnaast zijn de doelen van de school voor groep 3 vooral gebaseerd op het gebruiken van de computer, zoals omgaan met muis en toetsenbord. Ik denk dat deze doelen nog veel verder kunnen gaan, vooral in relatie tot het werken met een blog. Zo stel ik ook doelen zoals: de kinderen weten welke informatie ze op de blog kunnen zetten, de kinderen weten dat de blog voor iedereen toegankelijk is, etc. De doelen staan dan ook gelijk in relatie met mediawijsheid. In een artikel over ‘Mediawijsheid’ op de website van blibliotheek.nl zijn de ICT-vaardigheden juist onderdeel van de mediavaardigheden en het mediabewustzijn. De ICT-vaardigheden en lees- en schrijfvaardigheden vallen volgens dit artikel over de praktische vaardigheden behorende bij mediawijsheid. Ik wil dat de kinderen door het werken met de blog hun ICT-vaardigheden en mediawijsheid uitbreiden en tegelijkertijd mediawijze worden (use to learn).

Grappig: de kinderen wezen het computerscherm aan bij het woord computer en wisten niet wat het kastje aan de zijkant, de werkelijke computer, voor betekenis had. “Het ‘aan- en uitknopje’ misschien…?”

Geef een reactie

