Kidblog! Happy blogging?

Standaard

Voor mijn onderzoek ben ik op zoek gegaan naar verschillende blogs die geschikt zijn voor het onderwijs. In dit blogbericht zal ik één van de tool verder uitlichten. Tijdens mijn zoektocht kwam ik het blogprogramma ‘Kidblog.com’ tegen. Deze pagina is speciaal ontworpen voor kinderen en gebruik in het onderwijs. Volgens de website van Kidblog zijn de blogs ‘safe and simple’ voor leerkrachten en studenten.

Ik heb gekeken of deze pagina bruikbaar zou zijn voor mijn stageklas, groep 3. Ik heb hiervoor de website van de site bekeken en een proefaccount aangemaakt speciaal voor de kinderen van groep 3. Samen heb ik met hen gekeken of we deze pagina kunnen gebruiken voor onze blog.

Wat willen wij?
– Een groepsblog/groepspagina, geen individuele blogs
– Een reclame-vrije pagina
– Een blogpagina speciaal voor kinderen
– Gebruiksvriendelijk programma
– Gratis aanmelden en gebruiken
– Veilige blog en een blog die je kunt beveiligen
– Lay-out verfraaien of aanpassen
– Filmpjes en/of video’s toe kunnen voegen

Wat is Kidblog?
Kidblog is een blogpagina die gebouwd is door leerkrachten voor leerkrachten, zo kunnen de leerlingen nog meer uit het bloggen halen. Kidblog biedt een veilig en simpel blogplatform dat gebruikt kan worden in het primair en voortgezet onderwijs. Daarnaast heeft deze blogpagina in vergelijking met andere blogpagina’s, zoals Blogger, Edublogs en WordPress.com, een extra functie voor de leerkrachten: Kidblog geeft leerkrachten de mogelijkheid om alle gepubliseerde activiteiten (vooraf) te controleren en/of te wijzigen in de ‘classroom comminity’. (The Kidblog Development Team, datum onbekend)

Alle beheerfuncties op een rij:
– Je maakt gebruikers aan. Een gebruiker kan docent zijn, leerling, gast, groepsleider of beheerder,
– Je kunt groepen aanmaken. Een leerling die wordt toegevoegd aan een groep, kan per post kiezen of
hij publiceert in die groep of niet. Op die manier kan je posts van verschillende leerlingen over
één onderwerp bij elkaar houden (bijv. posts over boeken die de kinderen hebben gelezen of over
games die ze hebben gespeeld, over een thema dat behandeld wordt in een bepaalde periode enz.),
– Je kunt zien welke blogposts en commentaren recent geschreven zijn,
– Je kunt de posts van je leerlingen bekijken, bewerken of weggooien,
– Je kunt de commentaren op de blogposts bekijken, bewerken of weggooien,
– Je kunt bepalen wie de blogs die gemaakt zijn door je leerlingen mag lezen: iedereen, leerlingen
van de klas en gasten die een inlog-account hebben gekregen, alleen leerlingen of alleen de
docent
– Je kunt bepalen wie een reactie mag geven op de blogs van je leerlingen,
– Je bepaalt of de docent altijd eerst een commentaar moet goedkeuren voordat die online verschijnt
of niet.
(Berg, M., van de, 3 maart 2010)

De leerkracht heef dus de controle over de blog. Hij bepaalt wat er wel of niet op de blog geplaatst wordt en heeft de mogelijkheid om alle berichten vooraf te lezen.Daarnaast kunnen (rare) reacties verwijderd worden. Een handige functie wat mij betreft, maar ik vraag me wel af of de blog dan nog echt van de leerlingen is? Kunnen kinderen dan nog wel creatief zijn of eigen ideeën op hun blog kwijt? Er zullen altijd kinderen zijn die niet goed nadenken over de informatie die ze op de blog plaatsen, maar ik denk dat je als leerkracht behalve een controlerende functie, hier juist een informerende functie moet aannemen. Leer kinderen van te voren goed welke informatie er op de blog geplaatst mag worden en leer hen mediabewuster worden. Dan hoef je kinderen niet steeds te controleren. Daarnaast vind ik dat kinderen soms van hun ‘fouten’ moeten leren, experimenteren hoort er bij!
Bij Kidblog staat veiligheid voorop. Je kunt er als leerkracht voor kiezen om één of meerdere blogs te beveiligen zodat deze alleen voor bepaalde mensen te lezen zijn, zoals bijvoorbeeld alleen door klasgenoten en de leerkracht. Je kunt ouders de beschikking geven over de inlognaam en wachtwoord van een gastaccount, zo kunnen zij de blogs en reacties bekijken of zelf een reactie plaatsen. Wel blijft de leerkracht dus de controle over de blog houden.
Helaas denk ik wel dat je op deze manier de communicatie vooral intern houdt, terwijl juist het echt naar buiten brengen van informatie voor meer communicatie en nieuwe inzichten kan zorgen. Zo heb ik ook ervaren met Twitter. Door actief jouw mening, constateringen of gevonden informatie de ‘wereld in te werpen’, ontvang je zelf nieuwe of andere informatie en krijg je volgers. Door informatie te delen kom je verder. Ik vind zelf dat je niet aan bloggen moet beginnen als je de informatie niet openbaar wilt zetten. Anders kun je niet zo goed je verhalen tegen familie of vrienden vertellen, dan blijft de informatie binnen een bepaalde kring. Het internet is nu eenmaal openbaar, dus delen staat voor mij voorop! Het ligt er wel aan welk doel je met de blog wilt bereiken natuurlijk, wil je huiswerk delen met de kinderen, dan hebben anderen geen behoefte aan deze informatie.

Verder is Kidblog reclamevrij. Belangrijk voor mijn stageschool en belangrijk voor mij. Kinderen komen via het internet vaak in contact met rare reclame’s die gepubliceerd worden op verschillende websites. Ik zou het vervelend vinden als er rare ‘niet-kindvriendelijke’ reclames voorbij zouden komen, dus kies ik er samen met mijn stageschool voor om de kinderen niet bloot te stellen aan reclames.
Kidblog geeft ieder kind in de klas een eigen pagina. Voordeel hiervan is dat de kinderen zich verantwoordelijk leren voelen voor hun eigen pagina.


YouTube.com, eduTeacher, 16 mei 2010)

Voordelen voor groep 3
– Veel beheerfuncties voor de leerkracht
– Kidblog verzamelt geen persoonlijke informatie van leerkrachten en leerlingen
– Je kunt de pagina beveiligen
– Je kunt gratis je eigen klas maken in 20 seconden
– Er kunnen filmpjes, etc. geplaatst worden
– Je kunt de pagina aanpassen naar eigen voorkeur
– Reclamevrij
– Gebruiksvriendelijk voor kinderen: eenvoudige paginaindeling en menu’s

Nadelen voor groep 3
– Het programma is in het Engels
– Meer geschikt voor individuele pagina van kinderen. Wel zouden we er voor kunnen kiezen op in
plaats van een klas een school aan te maken. De verschillende leerlingaccounts zouden dan
klassenaccounts kunnen worden
– Meer werk voor de leerkracht door de beheerfuncties
– Door alle beheerfuncties van de leerkracht, kan de creativiteit van kinderen soms niet goed tot
uiting komen
– De kinderen vinden het ook niet snel duidelijk waar je op moet klikken

Past Kidblog.com bij mijn visie op onderwijs?
Blogs zijn zeker in te zetten in het onderwijs. Door te bloggen leren kinderen verworven kennis en eigen vaardigheden te beschrijven en te delen met anderen. Anderen laten zien wat je geleerd hebt is wat ik belangrijk vind. Als je anderen niet kunt uitleggen wat je geleerd hebt, wat heb je dan geleerd?
Ook vind ik het belangrijk dat kinderen zich verantwoordelijk leren voelen voor hun eigen handelen. Kinderen moeten nagaan wat ze op een blog willen zetten en welke informatie hier wel of niet geschikt voor is. Ze moeten kunnen verantwoorden waarom ze iets op het internet zetten, het is namelijk voor iedereen leesbaar. Daarnaast vraagt een blog om meerdere bijdragen, ook hier speelt de zelfstandigheid en verantwoordelijk van kinderen een rol.

Bronnen:
Berg, M., van de,(3 maart 2010) Bloggen op de basisschool. http://ict-en-onderwijs.blogspot.nl/2010/03/bloggen-op-de-basisschool.html Bezocht op 1 juni 2012.The Kidblog Development Team, (datum onbekend) About Kidblog. http://kidblog.org/about.php Bezocht op 1 juni 2012.
YouTube.com, eduTeacher (16 mei 2010) Kid Blog. http://www.youtube.com/watch?v=UKhMeHcCG_8&feature=player_embedded#!

Geef een reactie

