Innovatie, hoe gaan we hiermee om?

Standaard

Tijdens de speurtocht naar artikelen over ICT op mijn stageschool, kwam ik een vaktijdschrift tegen, namelijk ‘COS: computers op school’. Dit is een onafhankelijk vaktijdschrift voor eigentijds onderwijs en ict. In het tijdschrift (Jaargang 28 nummer 1, september 2010) las ik een interview van Erno Mijland met Bas van Eekhout. Aanleiding voor het artikel was het feit dat ict volgens velen de langverwachte doorbraak zal maken in het onderwijs. Ict is inmiddels nu wel door velen geaccepteerd als onderdeel van het dagelijkse leven. Leraren, leerlingen, ouders… iedereen gebruikt ICT. Mijn vraag hierbij: hoe gaan we met deze innovatie om?

Bas van Eekhout, directeur van Vereniging van Organisaties voor Ict in het Onderwijs (VOIO), vertelt in het artikel dat er voor implementatie van ict in het onderwijs, een goede samenwerking tussen branche en onderwijs nodig is. Bas vertelt dat deze samenwerking echt noodzakelijk is, ook al zijn sommige leerkrachten hartstikke enthousiast over hun digibord. En daarin geef ik Bas gelijk. Als je goed kijkt, zie je dat veel leerkrachten het digibord enkel gebruiken als vervanging voor het traditionele krijtbord.
In termen: nieuwe technologie/media wordt met oude paradigma’s benaderd. Er zit niet altijd een visie achter het gebruik van technologische middelen, terwijl het juist daarmee zou moeten beginnen. Hoe wordt er op school gedacht over ICT-gebruik en waar wil men naar toe in relatie tot de visie van de school?
Zo lees ik in veel visies van scholen terug dat men steeds vaker het kind centraal wil stellen. Dat is een visie waar je op aan moet sluiten en ict gaat daarbij steeds een crucialere rol in spelen. En dan moet er niet gedacht worden aan het traditionele onderwijs met 3 computers achter in een klas, zoals ik nu vaak tegenkom op stagescholen. Ook gaat het er niet om om de nieuwste ict-tools en snufjes in de klas te hebben.
Het gaat er juist om wat je er mee doet, hoe je het implementeert, hoe het een meerwaarde biedt voor jouw onderwijs en hoe het uiteindelijk de ontwikkeling van een kind ten goede komt!

Bas vertelt ook over de vraag naar bruggenbouwers. We hebben proffesionals nodig die de onderwijswereld en de wereld van de leveranciers kennen, de taal spreken en wensen en mogelijkheden in twee richtingen kunnen vertalen. Hen wil de VIVO gaan faciliteren, bijvoorbeeld door hen te betrekken bij presentaties op scholen. De branches moeten over hun eigen schaduw heenstappen en de commerciële kant opzij zetten. Het competentie-element tussen de betrokken bedrijven kan belemmerd zijn, zij hebben elkaar juist nodig als ze het onderwijs willen overtuigen van de inhoudelijke meerwaarde van ict. (Erno Mijland, september 2010)
Ik moet zeggen dat ik me heel goed kan vinden in de informatie die Bas verteld. Ook bij minor KLM komen verschillende bedrijven ons vertellen over hun producten. Opvallend is dat ze vooral een commercieel praatje houden om ons ervan te overtuigen producten te kopen. Helaas trappen wij hier niet zo snel meer in. We hebben geleerd kritische vragen te stellen en te vragen naar de meerwaarde van de producten voor het onderwijs.
De bedrijven moeten naar mijn mening hun verhaal veranderen: het gaat basisscholen niet om de mooiste tool, de laagste prijs of het snelste netwerk. Het gaat er hen juist om wat je met de producten en diensten kunt bereiken. Men moet scholen vragen naar wat ze nodig hebben om nog beter onderwijs te geven. De school moet daardoor uitgedaagd worden om bij zichzelf te rade te gaan. Het ‘op maat’ aanbieden van producten en diensten dat uiteindelijk zorgt voor een meerwaarde voor kinderen, leerkrachten en bedrijven, daar willen we toch naar toe?!

Bronnen
Mijland, E. (datum onbekend) Alles kan altijd beter. Weblog van kennisondernemer Erno Mijland http://www.ernomijland.com/ Bezocht op 4 juni 2012
Mijland, E. (september 2010), Computers op School,‘Maak het profijt van ict inzichtelijk’ (p. 8,9) Jaargang 28 nummer 1
Voio.nl, Eekhout, B., van, (2010) Over VOIO. http://www.voio.nl/contact Bezocht op 4 juni 2012

Advertenties

»

  1. Ik ben het zeker met je eens Rachelle. Ook al bestaan er nog zo veel mooie tools, als het geen meerwaarde heeft voor het onderwijs en als het geen rol speelt in de ontwikkeling van de kinderen dan kunnen wij er als leerkrachten niet veel mee. Ben je er al uit hoe jij met deze ontwikkelingen en innovaties omgaat?

    Persoonlijk vind ik het nog steeds moeilijk om deze keuzes te maken. Want wanneer vind ik het goed genoeg? Hoe kijk jij daar tegenaan?

  2. Ook nog een vraagje! Jij hebt je twitter wel aangesloten aan deze blog, maar jij krijgt niet gelijk een berichtje op twitter als jij blogt.. Hoe heb jij dat gedaan :)?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s