Minor KLM was één groot avontuur!

Standaard

Bovenstaand filmpje geeft precies het probleem weer waar ik tegen aan liep. Veel leerkrachten op eerdere stagescholen en andere scholen slaagden er niet in om kinderen te motiveren. Ik wilde anders zijn en kinderen wel motiveren door aan te sluiten bij hun belevingswereld en wel met behulp van nieuwe media. Ik wilde verder kijken dan de methodiek die er al was, maar waar ik moest beginnen? Ik had geen idee… Dat was voor mij de reden om in het avontuur van minor KLM te stappen. Los laten en in het avontuur stappen…

Een groot avontuur, zo zie ik de 10 weken minor Kind, Leren & Media. Ik ben meegetrokken in een avontuur waarbij ik mijn ogen heb uitgekeken en ik zelfs even de grond onder mijn voeten verloor….
De minor heeft me nieuwe inzichten gegeven en oude inzichten laten verdwijnen. Zo dacht ik altijd dat scholen veel geld neer zouden moeten leggen om ICT en tools in de klas te integreren. Natuurlijk kost het aanschaffen van een digibord veel geld, maar bij de minor heb ik gezien dat er talloze gratis tools zijn die je zo kunt gebruiken! Glogster, Prezi, TimeRime en nog vele andere tools liggen zo voor het aangrijpen!
Waar voor leerkrachten dan het probleem ligt? Ik denk dat veel leerkrachten iemand nodig hebben die hen helpt deze ICT tools uit te leggen, zodat leerkrachten les kunnen geven in de 21e eeuw met nieuwe technieken die bij deze eeuw passen.
Leerkrachten zien steeds weer nieuwe ontwikkelingen voorbij komen en dus veranderen ook de tools en gereedschappen die zij in de klas zouden moeten inzetten. 10 jaar geleden was een tv of een videoprojecter in de klas het toppunt van het integreren van technologieën in de klas. Tegenwoordig zijn dat voor ons oude tools. Ontwikkelingen gaan snel, maar ik vind dat we als leerkrachten verplicht zijn om mee te gaan in die ontwikkeling. Niet alleen voor onszelf, maar vooral voor de kinderen! We doen het voor hen, omdat hun belevingswereld maar blijft veranderen en wij hierin mee moeten gaan.
Je hoeft niet alle tools te gebruiken om een leerkracht van de 21e eeuw te zijn. Begin klein met één of twee tools en diep deze uit. Kies tools waarvan je denkt dat ze jou en de kinderen het meest en het best kunnen helpen. Eigenlijk net zoals we bij minor KLM gedaan hebben. Ook wij werden ondergedompeld in een bad van tools. Aan mij de taak om ‘mijn tool’ hier uit te halen en te kijken waar hoe en met welk doel ik deze tool kon inzetten in de praktijk op stage. En geloof mij, er bestaat een hele grote kans dat wanneer je eenmaal gestart bent met het gebruik van één tool… Je raakt verslaafd! Je wilt meerdere tools gebruiken, zien en uitproberen. Blijf wel altijd kritisch en gebruik tools niet om ze te gebruiken, maar omdat ze jou helpen bij het lesgeven aan de kinderen van de toekomst!

Moeten we helemaal om? Als het aan mij ligt niet, ik denk dat de leerkracht niet te missen en/of te vervangen is. Wel zal de leerkracht in de toekomst een andere functie krijgen. Steeds meer informatie is op het internet te vinden, maar dat wil niet zeggen dat we zelf geen kennis meer hoeven te leren. Kennis is steeds vaker altijd en overal online beschikbaar, maar kennis blijf je nodig hebben. Al denk ik wel dat deze kennis veranderd. Ik denk dat er mindere parate kennis hoeft te zijn, omdat je die nu snel op kunt zoeken. Wel moeten kinderen geleerd worden hoe ze met deze nieuwe media moeten omgaan en is er altijd nog basiskennis nodig om kinderen voor te bereiden om zelfstandig te leven in onze veranderde samenleving.. Een goed voorbeeld hiervan is de ´twijfeldidactiek´. Kinderen leren dat ze niet alles zomaar moeten geloven, dat is belangrijk. Vooral nu iedereen zomaar informatie op internet kan plaatsen die vaak niet helemaal betrouwbaar is. Leer de kinderen 21st century skills, zodat ze kunnen ‘overleven’ in de 21e eeuw. Hieronder een filmpje waarin duidelijk wordt waarom het zo belangrijk is om deze vaardigheden aan kinderen te leren. Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen!

Eindpresentatie
Vandaag heb ik mijn eindpresentatie gegeven aan twee docenten en een aantal studenten van minor KLM. Alle presentaties waren geweldig, stuk voor stuk. Heerlijk om te zien hoe wij als studenten gegroeid zijn in ontwikkeling en kennis over ICT, hoe stagescholen ideeën overnemen en nog verder uitdiepen. Bedankt Bernolf, Aukje, Stefan en studenten, dankzij jullie heb ik me verder kunnen ontwikkelen. Minor KLM is een super minor!

Bronnen
Onderwijsvanmorgen.nl, Conradi, R. (12 juni 2012) De toekomst van het onderwijs. http://onderwijsvanmorgen.nl/de-toekomst-van-het-onderwijs-2/ Bezocht op 27 juni 2012

Geef een reactie

