Prezi!

Standaard

Wat is Prezi?
Prezi is de tool waarmee ik mijn eindpresentatie heb gemaakt. Ook al hebben meerdere studenten en docenten van minor KLM aan mij laten zien dat PowerPoint niet saai is, toch wilde ik een Prezi maken. Een tool die in de minor niet echt behandeld is, een uitdaging voor mij dus!
Prezi is nieuw en hot en de populariteit van Prezi stijgt met de minuut! Prezi is een nieuwe presentatietool waarmee eenvoudig online presentaties kunt maken. Prezi is een applicatie gemaakt in Adobe Flash Proffesional waarmee je online presentaties kunt maken. Een Prezi is eigenlijk één groot vel papier waarop je presentaties maakt. Het leuke van Prezi is dat je hierbij kunt inzoomen op details en weer kunt uitzoomen voor overzicht. Daarnaast kent Prezi natuurlijk de opties om hyperlinks, afbeeldingen, PDF´s, video´s en dergelijke toe te voegen. Je kunt een Prezi online gebruiken, maar je kunt de presentatie ook downloaden en offline gebruiken (dit kan alleen bij de Pro¬-versie). Je bent daarmee tijdens je presentatie dus niet afhankelijk van de internetverbinding. Omdat Prezi uitgaat van een oneindig groot canvas is het ook wel te vergelijken met een mindmap. Je kunt daarom veel creatievere en effectievere presentaties maken. Met een pad vertel je je verhaal. Je kunt dit pad van te voren aanbrengen in je prezi en dit pad volgen tijdens je presentatie, maar dit hoeft niet per se. Je kunt ook tijdens je presentatie inzoomen op verschillende onderdelen en uitzoomen wanneer overzicht gewenst is of zelf een pad aanmaken. Een goed pad zorgt voor mooie en soepele overgangen.
Een andere leuke functie van Prezi is het feit dat je tegelijkertijd met meerdere mensen aan een Prezi kunt werken.

Mijn ervaringen met Prezi
Prezi wordt niet voor niets de PowerPoint-killer genoemd. Powerpoint maakt gebruik van een lineair pad zonder zoommogelijkheden, terwijl Prezi uitgaat van een oneindig canvas. Je kunt een Prezi zien als een soort mindmap, alle informatie op éen belangrijk punt. Door de zoommogelijkheid kun je gemakkelijk hoofd- en bijzaken scheiden en dat was bij het maken van de eindpresentatie voor de minor erg handig. In één oogopslag is te zien waar de presentatie over gaat en wat er belangrijk is.
Ik heb een Prezi gemaakt met de Edu-versie. Toch geef je niet gelijk alles prijs. Je kunt de hoofdonderwerpen groot maken en de details klein. De details worden pas zichtbaar als die informatie aan de beurt is en hierop wordt ingezoomd. Een prezi ziet er heel gaaf uit en door de dynamische presentatie, is het voor anderen een stuk leuker om naar te kijken!Daarnaast kent Prezi een aantal vaste doeken (erg mooi), maar kun je ook met een geheel leeg doek beginnen. Deze versie geeft je de mogelijk om privé Prezi’s te maken. Erg handig als je vertrouwelijke informatie in je Prezi plaatst.Het fijne aan Prezi vind ik dat het na iedere wijziging in de presentatie zichzelf opnieuw opslaat. Er is dus bijna geen kans dat je presentatie of wijzigingen verloren gaan.
Wel vind ik het jammer dat ik geen geluiden kan toevoegen, maar ik denk dat de eenvoud van Prezi het maken van Prezi’s juist zo bijzonder maakt.

Ik heb het maken van een Prezi als erg prettig en simpel ervaren. Daarnaast heb ik het gevoel dat de Prezi me heeft uitgedaagd om creatief te zijn. Een leeg blad vullen, hoe ga ik dat doen? Ook erg handig zijn de pijltjes die je kunt invoegen. Deze zorgen voor overzicht en duidelijkheid. Een andere leuke functie waar ik achter kwam doordat ik een beetje aan het stoeien was is de draaifunctie van Prezi. Je draait de presentatie op z’n kop en je kunt gewoon verder typen of invoegen.

Bronnen
Groenendaal, H. (28 april 2010) Wat maakt Prezi bijzonder? http://www.presenterenmetprezi.nl/wat-maakt-prezi-bijzonder/ Bezocht op 28 juni 2012

Geef een reactie

